29 March 2007

Ilmu



Ilmu Allah sangat luas. Wahyu pertama yang telah diterima oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W dari malaikat Jibril ialah surah Al-'Alaq.
"Bacalah (ya Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan," - Al-'Alaq ayat 1.
Adapun hikmahNya, Nabi Muhammad S.A.W itu tidak pandai tulis dan baca, ialah kerana itu suatu mu'jizat baginya, kerana jikalau baginda pandai tulis dan baca, tentu sekali ada tuduhan dari orang, bahawa Al-Quran ini disalinnya dari kitab Taurat, Injil dan lain-lainnya. - Huraian dari Tafsir Al-Quran oleh Prof. Dr. H. Mahmud Yunus m/s 911.
Riwayat dari Abu Hassan Al-Mawardi menyatakan, bahawa Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda yang maksudnya "Sesiapa yang inginkan kebahagian di dunia, maka hendaklah ia berilmu dan sesiapa yang inginkan kebahagian di akhirat, maka hendaklah ia berilmu. Dan sesiapa yang inginkan kedua-duanya sekali, maka hendaklah ia berilmu".
Suatu ketika dahulu Eropah berada dalam zaman kegelapan. Namun tidak disuatu kawasan ini, iaini ketika tamadun Islam sedang mencapai puncak pencapaian yang tinggi dari segi ekonomi, sosial, politik dan ilmu. Ia telah memberi nafas baru kepada perkembangan ilmu. Begitu ramai ilmuwan-ilmuwan Islam yang pakar dalam bidang masing-masing telah muncul pada waktu itu.
Buku-buku yang telah ditinggalkan oleh mereka, masih lagi digunakan sebagai rujukan ilmuwan-ilmuwan pada zaman sekarang. Mereka inilah yang masih memperolehi pahala dari Allah sehinggalah dibangkitan semula manusia, hasil dari mewariskan ilmu-ilmu yang menanfaat kepada kita semua (khalifah diakhir zaman).
Antara bidang dan tokoh ilmuwan tersebut ialah :

Perubatan : Ibnu Sina, Al-Zahrawi, Al-Razi & Ibnu Nafis


Kejuruteraan : Al-Jazari

Kimia : Jabir Hayyan Matematik : Al-Khwarizmi & Nasaruddin Al-Tusi



Senibina : Mimar Sinan

Botani / Farmakologi : Ibnu Baitar


Geografi : Al-Idrisi

Astronomi : Ulugbek, Nasarudin Tusi & Al-Kashi


Sosiologi : Ibnu Khaldun


Pelayaran : Cheng Ho & Ibnu Majid

No comments: